Dobór oleju cz.1 - ABC dla początkujących

jerseyAdmin

Administrator
Celem tego tekstu jest przekazanie najważniejszych punktów doboru oleju osobom, które dopiero zaczynającą przygodę z olejami bądź chcą po prostu dowiedzieć się na co zwracać uwagę przed pójściem do sklepu. Nie jest on skierowany do bardziej zaawansowanych użytkowników - dla nich powstają dalsze części skupiające się na parametrach i badaniach oleju.

Zapraszamy do lektury.

załoga Oil-Club Polska

Rzeczy ważne

Najważniejsze rzeczy na które musicie zwracać uwagę wybierając olej dla swojego samochodu. Warsztaty mogą próbować wmówić wam różne rzeczy, stosować podejście "bo przy takim przebiegu..." - nie wierzcie im. Istotne jest to, co opisane w tym punkcie. A więc:

  1. Instrukcja obsługi samochodu. W każdej instrukcji jest rozdział z płynami użytkowymi gdzie producent podaje, jakie środki smarne przewidział dla samochodu. Zalecaną firmę ignorujemy i sprawdzamy dwie rzeczy:
    • normę jaką musi spełniać olej: niektórzy producenci podają własne normy (tak robi np. VW czy Fiat), inni stosują normy międzynarodowe: ACEA, API lub ILSAC. Olej który wlewacie do silnika musi spełniać wymaganą przez producenta normę. Nie spełnia - nie nadaje się. Są wyjątki rzecz jasna, ale przy normalnym użytku norma rzecz święta. Jeżeli producent ma własną normę to w wozach po gwarancji można lać oleje które spełniają wymagania normy, jeżeli nadal mamy gwarancję to olej musi mieć oficjalną aprobatę producenta.

    • lepkość oleju wymaganą w danym klimacie: czasami jest to lista lepkości, czasami tabelka z wykresem lepkości względem temperatury. Dla naszego klimatu wybiera się lepkości które sprawdzają się w temperaturach –20 stopni Celsiusza lub niższych. Jeżeli producent nie podaje temperatur, a tylko listę najlepiej wybierać te z “zimową” lepkością 5W albo 0W jeżeli takie są dopuszczone, jeżeli nie to wybieramy tą najniższą.

    • sposób użytkowania samochodu: czasami instrukcja przewiduje inne oleje dla “ciężkiego” (holowanie przyczep, długa jazda górska) lub “sportowego” (udział w rajdach) sposobu użytkowania. Jeżeli wykorzystujecie tak samochód koniecznie sprawdźcie co na ten temat mówi instrukcja.

      UWAGA! Przegazowanie pod czerwone, wyścigi na obwodnicy czy jazda autostradą ponad ograniczenie prędkości to nie jest jazda sportowa!
  2. Sklep czyli skąd bierzemy olej. Oryginalny olej to wbrew pozorom rzecz ważniejsza niż to jakie parametry ma olej. Dlaczego? Otóż oleje z tą samą normą zapewniają przy normalnym użytkowaniu podobny poziom ochrony. Ale jeżeli w butelce zamiast porządnego oleju znajdziemy podróbkę nie możemy być pewni jakie (i czy w ogóle jakiekolwiek) normy olej spełnia. O ile starsze konstrukcje prawdopodobnie nawet nie zauważą, że wlaliście nie to co trzeba o tyle wlanie do nowoczesnego silnika wymagającego oleju lekkobieżnego o niskiej lepkości oleju “ciężkiego” z normą lepkości 15W-40 może (nie musi) skończyć się mniejszym lub większym uszkodzeniem silnika. Po prostu pompa oleju i układ smarowania mogą sobie nie poradzić.

    Dlatego olej kupujcie zawsze z pewnych źródeł: sklepów producentów, w dużych hurtowniach motoryzacyjnych, u naszych partnerów czy w znanych i sprawdzonych sklepach czy to stacjonarnych czy internetowych. Nie jesteście pewni źródła oleju to lepiej dołożyć te 10 złotych i kupić pewny niż ryzykować.


Rzeczy mniej ważne

Czyli podstawowe parametry oleju. Możecie je znaleźć na kartach oleju udostępnianych przez producenta, w wypadku olejów które poddaliśmy analizie na stronach naszego forum. Nie zawsze producent podaje wszystkie te parametry, ale jeżeli macie możliwość porównać to warto.

Pamiętajcie także, że parametry na karcie olejowej do końca oddają zawartości butelki. Są to wartości uśrednione które najlepiej oddają parametry całej serii. Po drugie różne firmy mogą przeprowadzać badania na różnych instrumentach które mają różne tolerancje błędu. Nie traktujcie parametrów i ich porównania jako ostatecznej wyroczni chyba, że sami zrobicie test w tym samym laboratorium.

UWAGA! Porównujemy parametry olejów w tej samej klasie lepkości i tej samej normie! Nie porównujemy parametrów oleju 5W-30 i 0W-30 albo ACEA C2 i A3/B4 gdyż nie jest to miarodajne.

  1. Index lepkości (VI, Viscosity index): ten parametr mówi nam jak zmienia się lepkość oleju wraz ze zmianą jego temperatury. Im ta wartość jest wyższa tym mniejsza zmiana lepkości. Są różne szkoły tego jak traktować ten parametr, ale dla codziennego użytkowania najlepiej założyć że im on jest wyższy, tym lepiej.

  1. NOACK: pokazuje jak bardzo olej odparowuje gdy osiągnie temperaturę pracy. Dla silników z wtryskiem pośrednim i diesli parametr ten jest pomijalny, natomiast dla silników benzynowych z wtryskiem bezpośrednim (GDI, TGDI) jest istotny głównie ze względu na ich skłonność do przedwczesnego zapłonu (LSPI). W ich wypadku im niższy ten parametr, tym lepiej.

  1. TBN: pokazuje nam, jaką rezerwę zasadowości ma olej. Przyjęło się że TBN określa jak dobrze olej radzi sobie z zanieczyszczeniami i ogólnie to jest prawda. Trzeba jednak pamiętać, że poziom TBN regulowany jest względem zawartości siarki w paliwie na danym rynku (diesel) oraz samych dodatków w oleju. Dlatego jest on istotny w samochodach z silnikiem diesla (im wyższy tym lepiej) oraz znowu GDI - podobnie. Natomiast można go pominąć jeżeli mamy silnik benzynowy z wtryskiem pośrednim.


Rzeczy prawie albo zupełnie nieważne

  1. HTHS: mówi nam o tym, jaką lepkość kinematyczną ma olej w warunkach pracy. Nie należy tego równać w poziomem ochrony co jest często spotykanym błędem. Ten parametr ważny jest tylko w samochodach używanych wyczynowo – w rajdach. W warunkach drogowych, bez względu na sposób jazdy jest nieistotny dla poziomu ochrony silnika. Można na niego zwrócić uwagę jeżeli zależy nam na niskim spalaniu – wtedy im mniejszy ten parametr, tym niższe spalanie.

  1. Pozostałe parametry oleju: są one ważne jeżeli porównuje się oleje czysto teoretycznie, natomiast z użytkowego punktu widzenia są pomijalne.

  1. Baza oleju: to, czy olej jest na bazie PAO, GTL czy hydrokrakowanej ropy nie ma znaczenia dla poziomu ochrony silnika. Można na bazę zwrócić uwagę w wypadku gdy stosujemy długie interwały wymian oleju (Long Life), wtedy faktycznie oleje syntetyczne mają większą szansę na prawidłową ochronę silnika pod koniec okresu użytkowania. Ale przy standardowym interwale 10000 kilometrów baza na jakiej oparty jest olej nie ma znaczenia.

  1. Pochodzenie oleju: pochodzenie oleju jest sprawą nieważną. To, czy olej jest polski, amerykański czy japoński jest nieważne. Liczą się parametry tego oleju. Dobry olej z Polski będzie lepszy niż kiepski z USA. A patrząc na parametry olejów Orlenu i Lotosa badanych na naszym forum rodzime firmy nie mają się czego wstydzić i ich produkty są jak najbardziej godne polecenia i używania.
 

Attachments

Last edited:

andie

Użytkownik
Samochód
e46 320d/Mazda 2 DE
Czy przekaz ma być taki iż instrukcja - patrz Norma, klimat i ewentualnie sposób użytkowania - załatwia sprawę? Bo reszta jest mniej lub wcale nie ważna? Myślałem że to minimum dla przeciętnego Kowalskiego, ale czy tu tacy zaglądają?

Chciałem zapytać czy indeks lepkości idzie zawsze w parze z HTHS, oraz czy rzeczywiście w praktyce przy wymianie oleju do max 10.000km baza oleju jest bez znaczenia? Tutaj zaleca się taki interwał wymiany więc przepłacanie za PAO jest bez sensu?
 

murgos

Użytkownik
Samochód
FCA & スバル
Kilka moich słów w zakresie twoich pytań.

Wybór PAO nie jest dyktowany przez dystans, wynika z innych czynników i potrzeb.

HTHS a indeks lepkości są uzyskiwane innymi metodami i opisują inne właściwości.
Są to dwa niezwązane wprost parametry.
 

jerseyAdmin

Administrator
Biorąc pod uwagę że ludzie pytający tutaj o olej często nie czytają instrukcji i na nasze pytania o to co tam jest odpisuję, że sprawdzą, to śmiem twierdzić, iż spora część pytających to zwykli Kowalscy. I generalnie tak - z punktu widzenia zwykłego użytkownika, jeżdżącego wokół komina, do pracy i na wakacje raz w roku to trzy rzeczy załatwiają sprawę jeżeli ktoś po prostu szuka oleju pasującego do silnika, cała reszta w zasadzie nie ma znaczenia.

Schody zaczynają się przy nietypowych wymaganiach, nietypowych silnikach czy ekstremalnym użytkowaniu.

Index lepkości i HTHS to dwie różne sprawy. Jak pisał @murgos - opisują inne parametry oleju.

PAO wybiera się z różnych względów. Dla wspomnianego wyżej Kowalskiego baza ma znaczenie tylko w wypadku olejów LongLife które tak mają być używane bo oleje na PAO powinny być stabilniejsze i lepiej wytrzymać długi cykl wymian. Ale to też nie jest prawda absolutna. I znów jak pisał kolega wyżej - baza zaczyna mieć znaczenie przy wymaganiach odbiegających od normy, ale związane jest to z potrzebami wynikającymi z tychże, a nie z chciejstwem zalewającego. Chociaż chciejstwo też rzecz ważna, jak ktoś chce sobie poprawić humor olejem na PAO to czemu nie.
 

Zielony34

Użytkownik
Samochód
Renault Laguna II PH II 2.0 F4R 714 135KM + LPG Zenit Blue Box rev.4
uzupełnijcie może podstawową wiedzę o dolewki oleju w sytuacjach nieprzewidzianych. Chodzi o to, co możemy dolać, jak nie mamy pod ręką "swojego" oleju.
 
Top