• Zapraszamy do nowo stworzonej biblioteczki: przeniesienie po kliknięciu Znajdziecie tam dokumenty, artykuły (po polsku i angielsku) oraz poradniki - wszystko w tematach olejowych.

Płyny chłodnicze

Brax

Użytkownik
Samochód
-Bravo II 1.4 tjet
Czy ktoś z Was korzystał może z bezwodnego płynu Evans?
 

poziom1989

Moderator globalny
Lokalizacja
Niemcy
Jak dobrze pamietam te plyny stosuje sie glownie w sporcie lub do silnikow, ktore sa bardzo obciazone termicznie. Lecz sa tez roznego rodzaju dodatki typu: https://www.redlineoil.com/waterwetter

Ja osobiscie korzystam z http://www.mofin-oil.com/produkt/mofin-antifreeze-m11.html, wymieniam co 2 lata.
 

Plywak

Ojciec założyciel
Samochód
Renault Megane 3 RS CUP
Mnie zawsze zastanawiało właśnie jak takie dodatki działają np taki motul chwali się obniżeniem temp. silnika o 15 stopni https://www.motul.com/pl/pl/products/mocool
 

poziom1989

Moderator globalny
Lokalizacja
Niemcy
Dokladnie, to dziala na podobnej zasadzie!

https://www.youtube.com/watch?v=pApWgZdozQA

Tutaj jest to wyjasnione dokladniej jak to dziala. Kolega kiedys testowal i stwierdzil, ze kilka stopni temperatura mu spadla.
 

Plywak

Ojciec założyciel
Samochód
Renault Megane 3 RS CUP
No ale jak to działa od strony mechanicznej. Przecież w aucie jest termostat i on jest odpowiedzialny za regulacje temperatury. Dajmy na to termostat w naszym aucie ma temp otwarcia 89 stopni wiec i tak auto będzie dążyło do tej temperatury bo będzie na małym obiegu.
 

jerseyAdmin

Administrator
Nie obniży bo niby jak? Może trochę opóźnić nagrzanie silnika, ale skoro układ chłodzenia jest w stanie utrzymać silnik na konkretnej temperaturze to bez względu na dodatki będzie miał, wcześniej czy później, te okolice 90 stopni. Zakładając że jest sprawny i silnik i układ chłodzenia. Wg mnie chodzi raczej o podniesienie punktu wrzenia i umożliwienie chłodzenia po przekroczeniu temperatury w której płyn normalnie jest w stanie jeszcze przyjmować i oddawać ciepło silnika. Z drugiej strony układ chłodzenia też ma jakąś wydajność, chłodnica nie odda więcej ciepła niż jest zaprojektowana więc jakoś te dodatki tak sobie mnie nie przekonują.
 

Brax

Użytkownik
Samochód
-Bravo II 1.4 tjet
Co do Evansa to gdzieś czytałem że nawet podnosi ogólną temperaturę płynu w układzie o te 1-3 stopnie w porównaniu do normalnego płynu.
 

Plywak

Ojciec założyciel
Samochód
Renault Megane 3 RS CUP
Moim zdaniem do zwykłego auta niepotrzebny wydatek. Koszty płyny spore, w dodatku trzeba przepłukać układ specjalnym płynem, który zwiąże wodę bo w układzie nie może być jej ani grama. Znajomy ma zalany bezwodny płyn w porobionym 335i, który się strasznie gotował i i tak skończyło się na wymianie chłodnicy na inną bo sam płyn niestety cudów nie zdziała.
 

jerseyAdmin

Administrator
No wiadomo, że chłodnica ma jakąś wydajność i więcej ciepła nie odprowadzi, bez względu na to co za złoty siuwaks przez nią płynął.

[mention]Brax[/mention] - fakt, może podwyższać temperaturę jeżeli mieszanka będzie skuteczniej oddawać potem temperaturę na żeberka chłodnicy to i tak całość wyjdzie na plus dla silnika.

Mnie osobiście udało się w nowoczesnym sprawnym silniku tylko raz dość do alarmowej temperatury - jak się za gramanicą ścigałem na torze w Bravo HGT. Dolewanie wody do gotującego się w lecie co 20 kilometrów silnika w Skodzie 105 się nie liczy :D Więc sens używania takich płynów w cywilnych wozach... no nie wiem.
 

Brax

Użytkownik
Samochód
-Bravo II 1.4 tjet
Płyn ma wyższą temperaturę ponieważ odbiera ciepło z krytycznych miejsc z których normalny płyn nie odbiera bo się tam gotuje, ale sam silnik przez to bedzie pracował w niższej temperaturze. Tak to rozumiem.
 

pablogarage

Partner forum
Plywak napisał:
No ale jak to działa od strony mechanicznej. Przecież w aucie jest termostat i on jest odpowiedzialny za regulacje temperatury. Dajmy na to termostat w naszym aucie ma temp otwarcia 89 stopni wiec i tak auto będzie dążyło do tej temperatury bo będzie na małym obiegu.
W przypadku zmian temperatury to nie pomoże na 100%.
Miałem kilkakrotnie zalany płyn o podwyższonej temperaturze wrzenia + do tego dodatek TEN KONKRETNIE , i 2 razy uratowało mi to silnik w sytuacji podbramkowej. Przy uszkodzeniu wentylatorów, temperatura płynu na wskaźniku pokazywała ogranicznik, czyli prawdopodobnie ponad 130'C , natomiast poza wysokim ciśnieniem w zbiorniczku, płyn się nie gotował (Alfa 156 2.4 JTD).
2 przypadek to 155 V6 na torze, gdzie ciśnienie wyrzucało już płyn ze zbiorniczka, a spokojna jazda uratowała silnik i po dolaniu wody wróciłem prawie 200 km do domu na kołach.
W obu przypadkach płyn z wodą, i ekstremalna temperatura, wrzenia brak. Bezwodnych nigdy nie stosowałem, dodatki używa wielu moich znajomych.
 

Kaczorek79

Użytkownik
Samochód
-
Panowie, pomóżcie. Chcę wymienić w 5-cio letnim BMW płyn chłodzący, producent zaleca płyn G11, który należy do kategorii płynów IAT (krzemianowe z fosforanami i boranami), są to najstarsze płyny, stosowane głównie w autach 89'-96', należy je wymieniać co 2 lata, zostawiają sporo osadów i mogą uszkadzać chłodnice alu oraz pompy wody. Zgodnie z numerami oe 83192211913 ten płyn zamienia się na Febi/Swag, który wiadomo też jest płynem G11. Z kolei nowsze płyny G12 i G12+ mogą uszkadzać uszczelki, jeśli producent nie zaleca ich stosowania.
 

Zielony34

Użytkownik
Samochód
Renault Laguna II PH II 2.0 F4R 714 135KM + LPG Zenit Blue Box rev.4
Ja zawsze leje Dynagel, albo Borygo.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 

Kaczorek79

Użytkownik
Samochód
-
Według TIS powinienem lać płyn zgodny z normą G48, czyli oe 83192211191, oe 83512355290, oe 83192211913 , ale to są właśnie stare płyny krzemianowe stosowane jeszcze w modelach e46. Trzeba je wymieniać co 2 lata, mają temperaturę wrzenia 107* w warunkach atmosferycznych, czyli jakieś 115* pod ciśnieniem układu, więc zapas niewielki skoro silnik standardowo dochodzi do 110*, mało tego płyn przepływa przez turbosprężarkę, która ma, wiadomo, dużo wyższą temperaturę. Prestone teoretycznie załatwiłby sprawę, ma temp wrzenia 129* i jest mocno uniwersalny, ale właśnie, zawiera kwasy i należy do kategorii HOAT.
 

Kaczorek79

Użytkownik
Samochód
-
No dobra, zamówiłem sobie płyn spełniający normy BMW, nie będę ryzykował z Prestone i innymi bezkrzemianowymi płynami, bo mam zamiar tym autem jeszcze ze 100 kkm pyknąć. Wybrałem Motul Inugel Expert, karty podają temperaturę wrzenia 136* przy nadciśnieniu 1,5 bar.
 

murgos

Użytkownik
Samochód
FCA 300m 3.5 SOHC
No i git.
Temperatura wrzenia jak dla każdego opartego na wodnym roztworze glikolu etylenowego 50/50.
 
Top