Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Moderator: poziom1989

Awatar użytkownika
bobwoj
Użytkownik
Posty: 70
Rejestracja: 08 mar 2019, 9:55
Samochód: BMW E84 18xD
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: bobwoj » 04 lip 2019, 9:19

Dużo takich poleceń jest na niemieckim oilclub, argumentują to tym, że w tych olejach jest dużo bogatszy pakiet dodatków, jednak interwał wymiany trzeba zachować już z osobówki :-)
Obecnie Ravenol VMP 5W-30 USVO + Arch9100
Awatar użytkownika
jerseyAdmin
Administrator
Posty: 772
Rejestracja: 17 gru 2018, 9:03
Lokalizacja: 3Miasto/Lozanna
Samochód: Kia Ceed IIIgen. 1.4 T-GDI
Podziękował: 18 razy
Otrzymał podziękowań: 26 razy

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: jerseyAdmin » 04 lip 2019, 9:32

Z tym trzeba uważać. Tutaj główną wytyczną są normy API, bo ACEA E i osobówkowe nie są kompatybilne (teoretycznie). I znów - starsze silniki łykną tylko CJ-4 więc nowe oleje do ciężarówek odpadają. Nowsze silniki łykną CK-4, tylko trzeba uważać z dobieraniem norm. Pytanie na ile będą się te oleje gryzły z europejskimi systemami oczyszczania spalin bo co z tego, że olej będzie ciut lepiej chronił silnik jeżeli zabije ekologię? Teoretycznie oleje CK-4 są przystosowane do silników z DPFami, ale niekoniecznie już lekkobieżne lowSAPS w rodzaju C2 bo amerykanie mają na to osobną normę FA-4.

Osobiście bym takie oleje zalewał do starszych diesli i benzyn bez GPF jeżeli normy API by się zgadzały. Do najnowszych benzyn z GPF i nowoczesnych diesli bym nie ryzykował zwłaszcza że norma FA nie jest zgodna z CK/CJ.

Inna sprawa to czy warto lać takie oleje przy zachowaniu zdrowego interwału wymiany i korzystaniu z dobrej jakości produktów?
Silnik smaruje: Yacco Lube J 5W-30 C2
Awatar użytkownika
poziom1989
Ojciec założyciel
Posty: 1267
Rejestracja: 17 gru 2018, 9:57
Lokalizacja: Niemcy
Samochód:
Podziękował: 44 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: poziom1989 » 04 lip 2019, 9:36

@lukaszpiast z tego co ja wiem zalecane to nie jest ponieważ oleje ACEA E7 itd. Te oleje posiadają duża ilość alkaicznych dodatków detergentowych. Co prowadzi do dużej ilości popiołu. Dlatego z reguły takie oleje maja średnio wyższą liczbę TBN. Także ja sugeruje się trzymać zaleceń producenta.
Silnik smaruje Meguin Super Leichtlauf 5W-40.
lukaszpiast
Użytkownik
Posty: 50
Rejestracja: 10 lut 2019, 19:48
Samochód: Hyundai Santa Fe CM 2.2 CRDI 150KM (D4EB) 2008r.

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: lukaszpiast » 04 lip 2019, 9:43

No właśnie i to jest pytanie. Kiedyś ktoś mi powiedział że każdy olej do samochodów osobowych będzie dobry , oby na czas był wymieniony ;) Myślę ze interwał wymiany te 10tyś. przy normalnej jeździe jest wystarczający .. Ja osobiście używam Schell HELIX ULTRA 5w40 w swoim hyundaiu santa fe 2.2CRDI nic nie ubywa zero niepokojących dźwięków i niedługo berdzie wymiana przy 8 tyś. Myślę ze ten olej dobrze się spisuje jak narazie wszystko na plus..
Awatar użytkownika
jerseyAdmin
Administrator
Posty: 772
Rejestracja: 17 gru 2018, 9:03
Lokalizacja: 3Miasto/Lozanna
Samochód: Kia Ceed IIIgen. 1.4 T-GDI
Podziękował: 18 razy
Otrzymał podziękowań: 26 razy

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: jerseyAdmin » 04 lip 2019, 9:50

Dokładnie. Dobrej jakości olej z normą A, B, albo C zależnie od potrzeb będzie wystarczający w 100%. Na niemieckim forum są tacy sami fani i entuzjaści jak tutaj, nie ma co liczyć na pomoc inżynierów silnikowców czy speców z laboratoriów koncernów olejowych. I tam, podobnie jak tutaj, jest tendencja do eksperymentowania, najlepiej na cudzym silniku ;) Więc warto takie eksperymentalne porady traktować z przymrużeniem oka.
Silnik smaruje: Yacco Lube J 5W-30 C2
Awatar użytkownika
poziom1989
Ojciec założyciel
Posty: 1267
Rejestracja: 17 gru 2018, 9:57
Lokalizacja: Niemcy
Samochód:
Podziękował: 44 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: poziom1989 » 04 lip 2019, 9:55

Dokładnie! :>

Czytasz mi w myślach.
Silnik smaruje Meguin Super Leichtlauf 5W-40.
lukaszpiast
Użytkownik
Posty: 50
Rejestracja: 10 lut 2019, 19:48
Samochód: Hyundai Santa Fe CM 2.2 CRDI 150KM (D4EB) 2008r.

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: lukaszpiast » 04 lip 2019, 12:40

Fajnie by było zobaczyć analizę tego oleju Mobil DELVAC 5W40 świeżego i przepracowanego z osobówki , może dużo by to wyjaśniło i rozwiało sporo wątpliwości ;)
Awatar użytkownika
cytrynowiec
Ojciec założyciel
Posty: 854
Rejestracja: 17 gru 2018, 22:38
Samochód: Octavia III TSI CZDA 150
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: cytrynowiec » 04 lip 2019, 13:19

Niedawno wrzucałem oleje do ciężarówek w CK-4/CJ-4, mają popioły max 1% natomiast ich skład jest inny, przeważnie oparty detergentowo na wapniu i magnezie (ca 50/50) a nie na wapniu jak w przypadku większości osobówek.Wynika to raz z ekologi (zawartość popiołów) dwa z paliwa ( bez dużej ilości wapnia, muszą sobie poradzić z sadzą i magnez jest na to odpowiedzią - ale także nie wpływa znacząco na popioły), natomiast ZDDP, jest mniej więcej na podobnych poziomach. Wszystko zależy od normy jaką zaleca producent samochodu i skupiłbym się na dieslach z DPF, bo one w osobówkach mają max 0,8 popiołów, więc różnica jest.
W przypadku benzyniaków problemu nie ma...choć nowoczesne oleje SN (full saps) mają popioły 1,05-1.10. Imho do starszych diesli takie oleje uważam za dobrą alternatywę, ale do nowszych każdy musi sobie rozważyć sensowność, choć znam takich co leją i sobie chwalą.
Jachu
Użytkownik
Posty: 40
Rejestracja: 19 lut 2019, 19:26
Samochód: Fiat Stilo 1.9 JTD 115KM
Podziękował: 12 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: Jachu » 04 lip 2019, 14:15

@lukaszpiast, jakiś czas temu w tygodniku "Motor" ukazał się artykuł, w którym do silników TDI zalecali właśnie Mobil 5w40 Delvac (lub 10w40, nie pamiętam). Argumentowali to tym, że olej ten jest zalecany do ciężarówek MANa, który posiada pompowtryskiwacze (tak jak niektóre samochody osobowe z silnikiem TDI) i że taki olej zmniejsza zużycie oleju oraz silnika. Odradzali natomiast ten olej ludziom, którzy dynamiczniej jeżdżą swoim dieslem i oczywiście do aut z DPFem... Pewien użytkownik wypowiadał się, że zrobił na tym oleju setki tysięcy kilometrów i wszystko jest ok. Także tyle wiem...
Ciekawą alternatywną dla osobówek są oleje firmy MITASU. Mają dosyć mocnego 5w40 typowo dla diesli. Przeglądałem analizę świeżego oleju i wyszło że ma dużą zawartością magnezu jako środka czyszczącego. Nigdy go nie stosowałem, a dostępny jest na czarnepaliwo.pl.

Analiza świeżego oleju Mitasu - https://drive.google.com/file/d/0B9Ddvp ... 13OEE/view

Pozdrawiam!
Awatar użytkownika
bobwoj
Użytkownik
Posty: 70
Rejestracja: 08 mar 2019, 9:55
Samochód: BMW E84 18xD
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Re: Dyskusja ogólna o olejach PMO

Post autor: bobwoj » 29 lip 2019, 10:29

Czy jest obecnie dostępny olej 100% PAO 5w-30 C3 BMW LL04?
Obecnie Ravenol VMP 5W-30 USVO + Arch9100
ODPOWIEDZ