Stosowanie olejów 5w50 / 10w50 / 10w60

Moderator: poziom1989

Addi
Użytkownik
Posty: 44
Rejestracja: 20 gru 2018, 9:04
Samochód: -

Stosowanie olejów 5w50 / 10w50 / 10w60

Post autor: Addi » 14 maja 2019, 20:30

Kilka zdań człowieka który zawodowo zajmuje się składaniem silników na temat zastosowania olejów o większej lepkości w zależności od pasowań konstrukcji.
Ciekawe wnioski które mogą się przydać w szczególności osobom posiadającym auta produkowane do około 2010 roku

Zaczyna mówić o tym na filmiku w 9:50 minucie

https://www.youtube.com/watch?v=uxD71f1 ... qCb4lHmboM
Addi
Użytkownik
Posty: 44
Rejestracja: 20 gru 2018, 9:04
Samochód: -

Re: Stosowanie olejów 5w50 / 10w50 / 10w60

Post autor: Addi » 15 maja 2019, 11:07

Może stosowanie olejów o niższej lepkości ( ...w30 ) nie jest aż takie super w używanych autach o często niewiadomym przebiegu jakby się mogło wydawać...
Awatar użytkownika
jerseyAdmin
Administrator
Posty: 772
Rejestracja: 17 gru 2018, 9:03
Lokalizacja: 3Miasto/Lozanna
Samochód: Kia Ceed IIIgen. 1.4 T-GDI
Podziękował: 18 razy
Otrzymał podziękowań: 26 razy

Re: Stosowanie olejów 5w50 / 10w50 / 10w60

Post autor: jerseyAdmin » 15 maja 2019, 11:17

A co ma przebieg do lepkości oleju? System smarowania projektowany jest pod konkretne lepkości i takich się powinno używać. Wiadomo, że czasami ten sam silnik ma obniżaną bo ekologia, ale czasami jest to spowodowane np. zmianami w magistrali olejowej i zalanie oleju o wyższej lepkości może tylko zaszkodzić.

Chyba, że mówimy o "naprawianiu" silnika olejem, tylko wtedy to chyba lepiej motodoktora zalać.

Nie do końca rozumiem ten fetysz wysokich lepkości, pogłębiający się z rosnącym przebiegiem wozu.
Silnik smaruje: Yacco Lube J 5W-30 C2
Addi
Użytkownik
Posty: 44
Rejestracja: 20 gru 2018, 9:04
Samochód: -

Re: Stosowanie olejów 5w50 / 10w50 / 10w60

Post autor: Addi » 16 maja 2019, 0:32

Rosnący przebieg silnika powoduję coraz większe zużycie części, wynikiem czego jest powiększanie się luzów pasowań.

Mechanik na filmiku wspomina że starsze silniki produkowane do około 2010 roku mają wykonane pasowania obliczane podobnie i mogą pracować na olejach o zwiększonej lepkości nie widzi raczej w tym nic złego a gdy się autem jeździ w trasy i traktuje mocniej to jego zdaniem nawet jest wskazane po to żeby uchronić się przed szybszym zużyciem i awarią silnika.
Gość nie wygląda na nowicjusza i chyba nie jedno już w życiu widział. Wygląda mi na doświadczonego w zakresie mechaniki samochodowej i raczej wie co mówi.
Awatar użytkownika
cytrynowiec
Ojciec założyciel
Posty: 854
Rejestracja: 17 gru 2018, 22:38
Samochód: Octavia III TSI CZDA 150
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Stosowanie olejów 5w50 / 10w50 / 10w60

Post autor: cytrynowiec » 16 maja 2019, 10:53

O Coobcio (to ten gość z filmu) krążą już legendy odnośnie aut Nissana szczególnie serii "Z" ale także Saaba ma dość dobrze rozpracowanego. Jednak jest tu pewne uproszczenie i odnosiłbym to do większych silników, a na pewno nie do marek japońskich w mniejszych pojemnościach (ale nie tylko) gdzie były jako oem zalewane oleje 0w20 a więc występowały inne pasowania silnika. Tabele dobrze to obrazują:
https://www.nairaland.com/702033/best-o ... e-nigerian
Addi
Użytkownik
Posty: 44
Rejestracja: 20 gru 2018, 9:04
Samochód: -

Re: Stosowanie olejów 5w50 / 10w50 / 10w60

Post autor: Addi » 16 maja 2019, 13:04

Zalecenia producenta swoją drogą a np. w naszym kraju ASO Honda często serwisują auta z silnikami różnej pojemności od nowości na oleju Shell Helix Ultra Racing 10W-60 i nie ma reguły czy jest to auto z lat 90-tych czy roczniki do 2010 lub może i młodsze.
Co ciekawe silniki serwisowane od początku na tym oleju osiągają wysokie przebiegi po 500 tyś. km i nie ulegają awarii
Awatar użytkownika
cytrynowiec
Ojciec założyciel
Posty: 854
Rejestracja: 17 gru 2018, 22:38
Samochód: Octavia III TSI CZDA 150
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Re: Stosowanie olejów 5w50 / 10w50 / 10w60

Post autor: cytrynowiec » 16 maja 2019, 14:31

Zalecenia wynikały z budowy silnika, więc jak pisałem, teza o silnika luźno pasowanych do 2010 nie obejmuje wszystkich. Sprawa 10w60 w aso Hondy (nie tylko Shella ale też był Castrol) nijak się ma do tego pod jaką lepkość te silniki były konstruowane, temat na dłuższą pisaninę. Zresztą wiele z takich silników miało także zalecaną normę GF-4/5 a tam próżno szukać lepkości większej niż 5w30.
Awatar użytkownika
Kozenko
Użytkownik
Posty: 115
Rejestracja: 06 maja 2019, 9:46
Lokalizacja: Warszawa
Samochód: BMW F31, 320d (N47) 2013, Suzuki Swift Sport (M16A) 2008
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Stosowanie olejów 5w50 / 10w50 / 10w60

Post autor: Kozenko » 16 maja 2019, 14:49

cytrynowiec pisze:
16 maja 2019, 14:31
Sprawa 10w60 w aso Hondy (nie tylko Shella ale też był Castrol) nijak się ma do tego pod jaką lepkość te silniki były konstruowane, temat na dłuższą pisaninę.
Jak znajdziesz chwilę to ja chętnie poczytam i się doszkolę.
Albo jeśli gdzieś masz jakieś materiały to też chętnie poczytam. ;)
BMW F31 320d ED (N47T) - Shell Helix Ultra Professional AM-L 5W-30 + AR9100
Suzuki Swift Sport (M16A) - Motul 5W-30 8100 X-Clean C3
Awatar użytkownika
Zielony34
Użytkownik
Posty: 790
Rejestracja: 18 gru 2018, 7:30
Samochód: Renault Laguna II PH II 2.0 F4R 714 135KM + LPG Zenit Blue Box rev.4
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 8 razy

Re: Stosowanie olejów 5w50 / 10w50 / 10w60

Post autor: Zielony34 » 16 maja 2019, 14:51

Czyli co? Ci idioci konstruktorzy nie przewidzieli, że ich silniki mogą zrobić więcej jak 100tysiecy przebiegu i zastosować za słabe materiały?! Szok! Normalnie świat motoryzacji wstrzymał oddech! Mam nadzieję, że się nie udusi....

Za chwilę ktoś napisze, że powyżej 300 tysięcy to luzy na materiale już są takie, że pasuje lać olej ze skrzyni 75W90, albo 140 z tylnego mostu :D

Jakiekolwiek wycierania się materiałów i ich degradacja następują z winy użytkownika. Niewłaściwy olej, niewłaściwe interwały jego wymiany, brak wymiany płynu chłodniczego w układzie, robiony byle gdzie tuning jednostki napędowej i tak dalej, i tak dalej.... Jak silnik jest odpowiednio serwisowany, ma do końca życia jeździć na dalej lepkości założonej przez konstruktorów

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka

Obecnie w silniku : Valvoline Max Life 5W40
Awatar użytkownika
jerseyAdmin
Administrator
Posty: 772
Rejestracja: 17 gru 2018, 9:03
Lokalizacja: 3Miasto/Lozanna
Samochód: Kia Ceed IIIgen. 1.4 T-GDI
Podziękował: 18 razy
Otrzymał podziękowań: 26 razy

Re: Stosowanie olejów 5w50 / 10w50 / 10w60

Post autor: jerseyAdmin » 16 maja 2019, 15:07

Dokładnie. Co prawda trafiają się buble konstrukcyjne, jak wszędzie, ale silniki które są takich pozbawione będę do końca życia samochodu jeździć na oleju założonym konstrukcyjnie i będzie im z tym dobrze. Wystarczy popatrzeć na wozy z początków XX wieku - jeżdżą? Jeżdżą. Często na olejach monograde, mineralnych - takich jakie 100 lat temu założył konstruktor. I dobrze się mają.

"Padnięty" silnik to najczęściej albo awaria drogiego osprzętu (i w jego wyniku uszkodzenie słupka/elementów tegoż), albo zaniedbania użytkownika.
Silnik smaruje: Yacco Lube J 5W-30 C2
ODPOWIEDZ