W ostatni weekend miesiąca, czyli 28-29.09.2019 forum będzie wyłączone.

Będziemy migrować forum na inny silnik, dlatego prosimy o wyrozumiałość i cierpliwość :)

Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Moderator: poziom1989

Awatar użytkownika
cytrynowiec
Ojciec założyciel
Posty: 972
Rejestracja: 17 gru 2018, 22:38
Samochód: Octavia III TSI CZDA 150
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 15 razy

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: cytrynowiec » 13 cze 2019, 13:03

Michal126 pisze:
13 cze 2019, 12:12
Prościej mówiąc, posiadanie takiej aprobaty jest argumentem "za", ale nieposiadanie nie jest argumentem "przeciw".
A to zależy w przypadku jakiego oleju.Wiadomo kwestia kasy, bo jeżeli mamy olej z tą normą i jest tani np. Lotos ,i wiemy jaki ma pakiet (analiza oleju z tą normą już jest) i wiemy ,że takie oleje jak pisałem póki co mają od 70% IV grupy wzwyż a większość A1/B1 to oleje HC - to mamy bonus jakościowy, który dla świadomych userów jest argumentem "za". Sprawa się zmienia jak operujemy w wyższym przedziale cenowym bo tam mamy już np. Amsoila czy Ravenola czy inne firmy, które mają oleje A1/B1 na IV grupie. Kolejną rzeczą jest pakiet dodatków, bo w przypadku normy VW jest to standard mid saps, ale w przypadku olejów które nie mają tej normy a mają np. DXS1G2 mamy nacisk na LSPI i pakiet jest zupełnie inny. Na marginesie Ravenol ma b.dobry olej 0w20 ECS ale mimo to stworzył oddzielny produkt dla normy VW.
kokos
Użytkownik
Posty: 40
Rejestracja: 05 sty 2019, 10:58
Samochód: -Audi S3/ BMW f30

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: kokos » 30 cze 2019, 23:00

cytrynowiec pisze:
29 cze 2019, 0:05
Inne marki maja i PAO i estry i nowocześniejszy skład...także dla każdego coś się znajdzie.
Napisałeś tak jakby każda marka robiła takie rzeczy ;) Prawda jest taka, że marek co robią oleje Full PAO albo full PAO + estry jest dostępnych w Polsce tyle, że można je zliczyć na palcach jednej ręki. A ta wypowiedź zabrzmiała jakby wszyscy tak robili ;) Takich olejów pewnie by się trochę nazbierało na świecie, ale wielu producentów, którzy mają takie oleje w swojej ofercie są dostępne tylko przy sciąganiu z zagranicy (pewnie nie muszę wymieniać jakie, ale to każdy wie) Więc żeby pójść do polskiego sklepu czy polskiej hurtowni i sciągnąć takie oleje z półki i kupić od ręki to jest duże wyzwanie ;)

Ale zgadzam się, dla każdego coś się znajdzie. Jeden wybierze 100 % PAO jak ten PMO, drugi wybierze 70% PAO + nowocześniejszy skład, a inny wybierze 70 PAO + 30 Estry i to który spisze się lepiej czy ten z samym PAO czy ten z domieszką Estrów to trzeba wytestować u siebie w silniku i się przekonać. Ja jestem zadowolony, ze kolejny producent robi taki olej o czym zresztą pisałem już wcześniej. Może niedługo nie trzeba będzie sciągać z zagranicy taki produktów ;)
Michu
Użytkownik
Posty: 37
Rejestracja: 04 sty 2019, 22:25
Samochód: -BMW e90

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: Michu » 30 cze 2019, 23:31

Takich olejów nie będzie nigdy zbyt wiele, choćby dlatego, że będą one droższe od olejów opartych o HC, więc i zapotrzebowania na nie będzie mniejsze. Na tym forum są ludzie, którzy są w stanie zapłacić za olej więcej, ale podejrzewam, że 99 % społeczeństwa wolałoby taniej go kupić i wymienić, bo traktuje to jako obowiązek a nie pewną pasję ;)
Awatar użytkownika
cytrynowiec
Ojciec założyciel
Posty: 972
Rejestracja: 17 gru 2018, 22:38
Samochód: Octavia III TSI CZDA 150
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 15 razy

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: cytrynowiec » 01 lip 2019, 1:02

Nie napisałem że każda, ale te kilka u nas nie wystarczy? Przecież to jedna lepkość a są oprócz PMO - Ravenol, Millers, LM/Meguin, AMG/Venol. Wszystkie te marki można kupić w PL, a że niektóre przez neta to chyba nie problem? A tego PMO kupisz w każdym sklepie/hurtowni? Bez jaj...
Płacimy za te marki w PLN i dla chcących będzie też FV, więc kwestia poczekania na kuriera tylko . Dla każdego coś się znajdzie i z zasobnością portfela i ze składem więc nie ma co pisać że mało...
Ale żeby nie było offtopowo....po karcie stawiałem na klona Kroon Oil Polytecha ( i to Oliebrona który go robi można nazwać producentem :) więc zaszalałeś deko)...ale nie.....nie jest tak bogato ani bazowo ani pakietowo, tylko że mimo tego to nadal dobry produkt, może bez finezji....ale chyba nie o to chodziło w jego formułowaniu. Ma być prosto i dobrze.....i tak jest.
Awatar użytkownika
bobwoj
Użytkownik
Posty: 71
Rejestracja: 08 mar 2019, 9:55
Samochód: BMW E84 18xD
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: bobwoj » 03 lip 2019, 11:10

Znalazłem taki diagram, czy to prawda, że GTL jest lepszy od PAO?

Obrazek
Obecnie Ravenol VMP 5W-30 USVO + Arch9100
Awatar użytkownika
jerseyAdmin
Administrator
Posty: 919
Rejestracja: 17 gru 2018, 9:03
Lokalizacja: 3Miasto/Lozanna
Samochód: Kia Ceed IIIgen. 1.4 T-GDI
Podziękował: 21 razy
Otrzymał podziękowań: 37 razy

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: jerseyAdmin » 03 lip 2019, 12:13

Nie jest ani lepsze ani gorsze. Pi razy oko równorzędne pod względem właściwości. Są miejsca gdzie ma przewagę, są miejsca gdzie jej nie ma.

Trochę artykułów, może nie najnowszych ale ciekawych po anglijsku do poczytania, wg nich GTL (i najnowsze bazy HC) są równorzędne PAO:
https://www.infineuminsight.com/article ... the-radar/
https://www.infineuminsight.com/article ... se-stocks/

Patrząc na te (i inne) artykuły to GTL jest wg Infineum bazą z Grupy V razem z estrami, PAG, AN i resztą "dziwactw".

Najlepszym podejściem dzisiaj, patrząc na oleje znanych firm (dużych i małych) jest traktowanie oleju jako całości, zupełnie niezależnie od bazy. Może być genialny oleje oparty tylko o HC, może być kiepski oparty tylko o PAO. Nasze analizy i widmo IR oleju mają na celu raczej potwierdzenie tego czy producent mówi prawdę, bo jeżeli mówi, że olej ma PAO a go nie ma (tudzież ma dużo mniej niż deklaruje) to diabli wiedzą z czym się jeszcze rozmija. Analiza pierwiastkowa daje też jakiś pogląd na możliwe dodatki i jakąś tam jakość ale wiadomo że to bardzo ogólne.
Silnik smaruje: Yacco Lube J 5W-30 C2
SACZI
Użytkownik
Posty: 366
Rejestracja: 05 maja 2019, 14:47
Samochód: Astra K
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: SACZI » 03 lip 2019, 21:03

Czy można pokusić się o stwierdzenie, że oleje klasy a3b4 można z powodzeniem zastąpić olejem C3?
W zasadzie wszystko się zgadza w parametrach porównując te dwie klasy.
Różnica oczywiście w ilości popiołów przy spalaniu C3 względem a3, ale to jest oczywiste.
No i co z forumową legenda, że C3 "chroni" słabiej niż a3b4?
Awatar użytkownika
poziom1989
Ojciec założyciel
Posty: 1455
Rejestracja: 17 gru 2018, 9:57
Lokalizacja: Niemcy
Samochód:
Podziękował: 72 razy
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: poziom1989 » 03 lip 2019, 21:11

O ochronie piszemy głównie myśląc o ZnDDP, a są różne rodzaje w zależności od temperatury i obciążenia stają się aktywne.
Awatar użytkownika
lukaszewski
Użytkownik
Posty: 143
Rejestracja: 27 cze 2019, 22:44
Samochód: BMW E90 330i LCI N53B30
Otrzymał podziękowań: 1 raz

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: lukaszewski » 03 lip 2019, 22:24

u mnie np jeśli chodzi o samochód BMW zaleca LL-04 ewentualnie LL-01, natomiast dla mnie wybór po ponad roku użytkowania był oczywisty - dobre LL-01 czyli A3/B4, gdzie praktycznie od razu przestało być słychać hydrauliczne popychacze, które czasem delikatnie zaklepały na wolnych obrotach. Mimo, że parametry wyglądały podobnie, to już różnice "odsłuchowe" były odmienne
lukaszpiast
Użytkownik
Posty: 54
Rejestracja: 10 lut 2019, 19:48
Samochód: Hyundai Santa Fe CM 2.2 CRDI 150KM (D4EB) 2008r.

Re: Ogólna dyskusja o kryteriach doboru olejów

Post autor: lukaszpiast » 04 lip 2019, 9:13

A co powiecie panowie na temat stosowania oleju do ciężarówek w osobówkach np mobil delvac 5w40 ? Skoro w ciężarowce spełnia swoją role dobrze to w osobówce powinien jeszcze lepiej ? Czy się mylę? Testował już ktoś ?
ODPOWIEDZ